Een CommunicatieLab (CommLab) is een tijdelijke organisatievorm, ondersteund door Logeion, waarin een groep vakgenoten aan de slag gaat met een vakinhoudelijk vraagstuk. Centrale gedachte: Wat geeft er nu meer professionele energie dan met (bekende of onbekende) collega-vakgenoten de tanden zetten in een vakinhoudelijk vraagstuk, dilemma of issue? En daarmee ook nog eens het vak, onszelf en organisaties waar we voor werken verder helpen?
Wil je betrokken zijn bij een CommLab en ben je geen lid van Logeion? Dat kan! Maak eenmalig een gratis account voor Logeionline aan, zodat je kan meepraten en meehelpen. Heb je al een account? Log dan in. Maak account aan
1.
Duidelijke doelstelling: Welk vraagstuk wil het CommLab onderzoeken of oplossen? Er ligt een duidelijk vooraf bepaald onderwerp, dillema of vraagstuk op tafel.
2.
De aanpak en het resultaat: Hoe betrekken jullie andere vakgenoten in het proces? Wees zo concreet mogelijk over de manier waarop je de opgedane ervaring en verzamelde kennis gaat delen (bijeenkomst, webinar, whitepaper, artikel, gids, media-aanpak, workshop, podcast, checklist, methode, etc.).
3.
Aanspreekpunt en medestanders: Er is één aanspreekpunt, diegene is lid van Logeion. Het plan wordt ondersteund door minimaal vijf vakgenoten en bevat ideeën om meer communicatieprofessionals te betrekken bij het proces (en de uitkomst). Zo spreiden we de opgedane kennis en delen we ervaringen.
4.
Planning: Binnen zes maanden wordt de uitkomst/het resultaat met vakgenoten gedeeld en het CommLab afgerond.
5.
Plan: Er wordt een kort en bondig plan (A4-tje) gemaakt en aan het Logeion-bureau en -bestuur voorgelegd. In dit A4 staat aangegeven welke middelen er eventueel nodig zijn en of je budget nodig hebt.
6.
Zelforganiserend vermogen: De groep gaat na een 'go' van het bestuur aan de slag vanuit het principe van zelforganiserend vermogen. De inzet van het Logeion-bureau is vooral faciliterend. Denk aan het plaatsen van oproepen of berichten. Dit doen we in goed overleg.
Niets houd je tegen om het vraagstuk dat je bezighoudt in de vorm van een CommLab te gieten. Waarschijnlijk ontdek je dat er veel meer vakgenoten nadenken over hetzelfde issue. Een keer sparren over een mogelijk CommLab-thema met het TrendTeam of het bureau kan natuurlijk. Logeion biedt verder als professioneel netwerk vele mogelijkheden om denkkracht te mobiliseren. Samen werken aan een vraagstuk is misschien wel de leukste manier van leren. En zoals we allemaal weten: samen kom je ook nog eens verder!
Logeion heeft een prachtig online ledenplatform (Logeionline) dat bij uitstek geschikt is om vakgenoten te bereiken en te betrekken bij het opstarten van jouw CommLab. Neem contact op met het Logeion-bureau via info@logeion.nl om daar het nieuwe CommLab te lanceren. Direct een CommLab-plan op A4 indienen mag ook.
Samen met je medestanders formuleer je het korte en krachtige plan. Bureau en bestuur kijken naar het plan voor het initiatief (is het in lijn met de doelstelling van een CommLab) en ook naar het beoogde eindresultaat:
Na zes maanden stopt het CommLab. Mocht iedereen de smaak zo te pakken hebben, dan kan er een nieuw CommLab worden gestart.
“Diversiteit is geen vraagstuk. Het vraagstuk is hoe gaan we daarmee om?” Jitske Kramer zei dat al in 2012 en is als corporate antropoloog dagelijks met dit thema bezig. De definitie van diversiteit gaat volgens haar voorbij aan migratieachtergrond, kleur of gender... CommLab Inclusieve communicatie
Momenteel bevind je je op Logeionline, de online samenwerkplek van Logeion. Verdwaald? Ga terug naar www.logeion.nl ↗
Home Communities CommLabs Werkplaats Hoe werkt het? Contact
Lid worden Bijeenkomsten Kennis Vacatures Over Logeion
App Store Google Play
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.