Over CommLabs

Een CommunicatieLab (CommLab) is een tijdelijke organisatievorm, ondersteund door Logeion, waarin een groep vakgenoten aan de slag gaat met een vakinhoudelijk vraagstuk. Centrale gedachteWat geeft er nu meer professionele energie dan met (bekende of onbekende) collega-vakgenoten de tanden zetten in een vakinhoudelijk vraagstuk, dilemma of issue? En daarmee ook nog eens het vak, onszelf en organisaties waar we voor werken verder helpen?

Sluit je aan 

Wil je betrokken zijn bij een CommLab en ben je geen lid van Logeion? Dat kan! Maak eenmalig een gratis account voor Logeionline aan, zodat je kan meepraten en meehelpen. Heb je al een account? Log dan in.

Maak account aan

 

 

Elf spelregels

Initiatiefnemers nemen een duidelijk onderwerp/vraagstuk als vertrekpunt en maken een kort en bondig plan (1 A4-tje) om binnen 6 maanden tot een concrete uitkomst of resultaat te kunnen komen. In het plan staat...

1.

Beknopte omschrijving: welk vraagstuk willen jullie onderzoeken of oplossen?

2.

Resultaat: tot welk resultaat leidt jullie CommLab?

3.

Middelen: wat voor mensen of expertise is nodig en wat voor budget? (max. €500,00)

 

4.

Aanpak: hoe betrekken jullie Logeion-leden en op welke manier delen jullie de opbrengst van het CommLab met anderen?

5.

Trends: sluit jullie vraagstuk aan bij een van de Logeion-communicatietrend(s)
Leden van de Trend-Commissie van Logeion zijn eventueel beschikbaar om te sparren tijdens de initiatief- en uitvoeringsfase! 

6.

Trekker: wie is de trekker en welke (minimaal) vijf vakgenoten willen ermee aan de slag?

 

7.

De trekker of contactpersoon is lid van Logeion.

8.

Het plan wordt ondersteund door minimaal 5 vakgenoten en bevat ideeën om meer Logeion-leden te betrekken bij het proces (en de uitkomst). Zo spreiden we de opgedane kennis en delen we ervaringen.

9.

Bedenk een manier waarop je de opgedane ervaring en verzamelde kennis wilt delen en ontsluiten (webinar, whitepaper, artikel, media-aanpak, workshop, etcetera).

 

10.

Het CommLab komt binnen 6 maanden tot een concrete uitkomst of het resultaat (zie punt 9).

11.

Het CommLab kom ‘zelforganiserend vermogen’, de inzet vanuit het bureau van Logeion is faciliterend. Denk aan het plaatsen van oproepen of berichten in de nieuwsbrieven, versturen van een uitnodiging, posten op social media, aandacht in vakblad C, advies over de inzet van het ledenplatform LogeionLine. We doen dit in goed overleg.

 

 

 

Wat bieden we jou?

Logeion heeft een prachtig online ledenplatform (LogeionLine) dat bij uitstek geschikt is om vakgenoten te bereiken en te betrekken bij het opstarten van jouw CommLab. Bureau en bestuur kijken naar het initiatief (is het in lijn met de doelstelling van een CommLab?) en ook naar het beoogde eindresultaat:

  • Haalbaar: jullie voorstel of oplossing is eenvoudig en op korte termijn uit te voeren.
  • Effectief: jullie voorstel of oplossing bevat SMART-geformuleerde doelstellingen.
  • Betaalbaar: jullie voorstel of oplossing past binnen het budget.
  • Innovatief: jullie voorstel of oplossing bevat vernieuwende elementen of richt zich op het vergaren en delen van nieuwe inzichten en kennis.
  • Opschaalbaar: jullie voorstel of oplossing is ook toepasbaar door andere organisaties of in andere sectoren.

Dus…

Niets houdt je tegen om het vraagstuk dat je bezighoudt in de vorm van een Logeion CommLab te gieten. Waarschijnlijk ontdek je dat er veel meer vakgenoten nadenken over hetzelfde vraagstuk of issue. Logeion biedt als professioneel netwerk een geweldige mogelijkheid om denkkracht te mobiliseren. Samen werken aan een vraagstuk is misschien wel de leukste manier van leren.

O ja, na 6 maanden stopt het CommLab… of iedereen heeft zo de smaak te pakken dat er een nieuw CommLab wordt gestart.

Een keer sparren over een mogelijk CommLab-thema met de Trend-Commissie of het bureau? Of wil je direct een ‘CommLab-plan op één A4’ indienen? Stuur een bericht naar info@logeion.nl. Of bel even met het bureau: 070 3467049.

Succes en vooral… veel plezier!

  • Folkert Reith 18-10-2022 44 leden

    “Diversiteit is geen vraagstuk. Het vraagstuk is hoe gaan we daarmee om?” Jitske Kramer zei dat al in 2012 en is als corporate antropoloog dagelijks met dit thema bezig. De definitie van diversiteit gaat volgens haar voorbij aan migratieachtergrond, kleur of gender. Lees meer over Inclusieve communicatie

    1458 keer bekeken
    False
  • Linda Tops 01-07-2020 10 leden

    “Hoe bereiken we binnen 24 uur iedereen in Nederland voor donaties aan GIRO555?" Doe vanaf 25 september mee met de Comm-Lab en biedt op 3 november ons antwoord op deze vraag aan Giro555. Zodat de 11 hulporganisaties snel kunnen helpen bij een ramp ergens op de wereld. Lees meer over Comm-Lab Giro555

    Linda Tops
    400 keer bekeken
    False

U bevindt zich hier

Momenteel bevind je je op Logeionline, de online samenwerkplek van Logeion. Verdwaald? Ga terug naar www.logeion.nl 

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.